We weten waar we het Energieloket kunnen vinden, maar wat voor vragen krijgen de mensen van het energieloket zoal? We vragen het Bram: adviseur bij het Energieloket.
Met wat voor vragen houden jullie je voornamelijk bezig?
We houden ons voornamelijk bezig met vragen rondom energiebesparing, en dan vooral over isoleren en – in mindere mate –warmteterugwinning en zuinige apparatuur.
Is dit omdat de bezoekers deze vragen hebben?
Ja, bezoekers van het energieloket hebben deze vragen, maar we zien ook dat hier de meeste “winst” is te behalen. Het mes snijdt aan meerdere kanten. Het comfort wordt verhoogd, energienota omlaag en het verhoogt de waarde en verkoopbaarheid van de woning. Mensen met een nieuwe hypotheek kunnen ook hypotheekrente korting krijgen als ze het energielabel verbeteren.
Hoe gaan jullie met vragen over isolatie om?
Bram: Wij adviseren over de verschillende opties en waar mensen informatie kunnen vinden. Wij komen niet bij de mensen thuis. Daarom verwijzen we mensen liever door naar gespecialiseerde adviseurs. Soms bekijken we of een vergunning nodig is. Het geeft veel inzicht om een 0-meting te doen. Vaak is er in de loop der jaren wel wat gegaan in de woning, denk aan dubbel glas en dakisolatie. Om echter een goed beeld te krijgen van de huidige staat is het goed om iemand te laten komen die in de muren kijkt, vochtmetingen doet, de ventilatie beoordeelt, etc. Het nemen van maatregelen heeft effect op de bouwfysica dus je wilt goed weten wat je doet.
Verwijzen jullie ook door naar de energiecoaches of energie-ambassadeurs?
Bram: Dat doen we soms, maar meestal weten mensen al welke isolatiemaatregel ze willen nemen, maar weten niet hoe dit uit te (laten) voeren. Wij zijn geen bouwkundig adviseurs. Daarom verwijzen we meestal door naar deskundige adviseurs.